Klachtenregeling en vertrouwenspersoon

Van klachtenregelingen hoop je als school, dat er nooit gebruik van hoeft te worden gemaakt. Niettemin vinden wij het belangrijk, dat wel duidelijk is wat er met klachten gebeurt als die er toch zijn.

Als u een klacht heeft, is deze in de praktijk vrijwel altijd binnen de school op te lossen. Indien u meent dat u voor klachten (van welke aard dan ook) geen gehoor vindt bij de groepsleerkrachten kunt u zich wenden tot de directeur van de school, of de directeur-bestuurder van de Stichting Delta De Bilt. Aanvullend hebben wij op iedere school een interne vertrouwenspersoon (zie websites van de scholen). Indien nodig is doorverwijzing naar de externe vertrouwenspersoon mogelijk. Zij kunnen u verder ondersteunen en de vervolgmogelijkheden verkennen. De externe vertrouwenspersonen verbonden aan onze stichting zijn Angela Groen en Shirly de Vos, beiden werkzaam bij de CED-groep. Shirly de Vos is eerste aanspreekpunt en bereikbaar via s.devos@cedgroep.nl of via het algemene adres voor vertrouwenspersonen bij de CED-groep evp@cedgroep.nl.

Hieronder stelt Shirly de Vos zich verder aan u voor:  
Kwaliteit, inspiratie, plezier in het werk en in het leven is mijn uitgangspunt. Dat wens ik eenieder toe. Als vertrouwenspersoon is het voor mij belangrijk leerling, medewerker en ouder te ondersteunen als ze te maken krijgen met ongewenst gedrag. Die ondersteuning kan verschillen van het bieden van een luisterend oor tot het ondersteunen bij het indienen van een klacht. Maar altijd gericht op het zo snel mogelijk een eind maken aan het ongewenste gedrag en het herstellen van een veilig werkomgeving. Mijn filosofie is: je moet problemen zoveel mogelijk daar oplossen waar ze ontstaan, met de mensen die het probleem ervaren, liefst in een zo vroeg mogelijk stadium.

Hieronder stelt Angela Groen zich verder aan u voor:                        
Soms maak je iets mee dat je niet zomaar kunt of wilt delen met iemand uit je directe omgeving. Denk aan situaties waarin je je onveilig voelt, te maken hebt met pesten, grensoverschrijdend gedrag, of wanneer je het gevoel hebt dat er niet goed naar je geluisterd wordt. Dan is het belangrijk te weten dat je ergens terecht kunt. Als extern vertrouwenspersoon ben ik er voor leerlingen, ouders én medewerkers. Je kunt bij mij in vertrouwen praten over alles wat je bezighoudt, zonder oordeel. Ik luister, denk met je mee en samen bekijken we welke stappen jij kunt zetten om jouw probleem op te lossen. Onze gesprekken zijn vertrouwelijk, tenzij jouw veiligheid of die van iemand anders in gevaar is. In dat geval bespreken we altijd eerst samen welke stappen er genomen kunnen (of moeten) worden.

Voor leerlingen: Heb je iets vervelends meegemaakt op school, online of daarbuiten? Word je gepest, buitengesloten, of voel je je onveilig? Je kunt mij altijd benaderen om daarover te praten. Niets is te klein of te gek – als het voor jou belangrijk is, is het dat ook voor mij.

Voor ouders: Als ouder kun je zorgen hebben over de veiligheid of het welzijn van je kind op school. Ook dan mag je contact met mij opnemen. Samen kijken we naar wat er speelt en hoe dit op een respectvolle manier bespreekbaar gemaakt kan worden op school of met andere betrokkenen.

Voor medewerkers: Ook als collega of medewerker kun je te maken krijgen met situaties die niet prettig voelen: spanningen op de werkvloer, ongewenste omgangsvormen of vertrouwelijke kwesties. Ik bied een veilige, onafhankelijke plek waar je je verhaal kwijt kunt.

Stichting Delta en de scholen zijn aangesloten bij de Geschillencommissies Bijzonder Onderwijs (GCBO)